Taylorcraft Auster Mk IV
Wyprodukowany w kwietniu 1944 roku samolot obserwacyjny Auster Mk.IV MT255 s/n 799 G-ANHU to kolejny typ samolotu, na którym latali polscy lotnicy w czasie wojny. Zadaniem tych nieuzbrojonych samolotów było wyszukiwanie celów dla artylerii, korygowanie ognia, rozpoznanie, loty dyspozycyjne czy zapoznawanie oficerów armii z polem walki. Był używany przez Polaków w ATA, polskie dywizjony myśliwskie oraz polski 663 Dywizjon Współpracy z Artylerią we Włoszech. Nasz egzemplarz MT255 służył w 659 dywizjonie AOP wspierając działania 1 Armii Kanadyjskiej - czyli również polskiej Dywizji Maczka. Od Inwazji aż do zakończenia wojny ten niepozorny samolot cały rok był w samym środku walki...
MT255 po wojnie trafił do Hiszpanii, skąd w latach 70-tych wrócił do Wielkiej Brytanii. Dopiero w 2010 roku został wyremontowany i oblatany ponownie jako G-ANHU. W 2011 roku przebazowany do Polski przez Jacka Mainkę i Marka Rumble. To pierwszy w Kraju bojowy, bez cudzysłowia, samolot używany w II WŚ przez polskich lotników, który jest w stanie w pełni sprawnym do lotu.
Samolot odwiedził w 2011 roku bazę RAF Wattisham, gdzie bazuje jednostka na śmigłowcach Apache - kiedyś polskiego dywizjonu 663. Gościł również w bazie w Mińsku Mazowieckim - upamiętniając historię polskich lotników II WŚ wśród kościuszkowskich MiG-ów.
18 maja 2012 roku MT255 uczestniczył w obchodach 68 rocznicy Bitwy pod Monte Cassino nad Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Ten lot był szczególnie dedykowany Panu Majorowi Janowi Paśnickiemu, który w czasie wojny latał na Auster'ach w polskim 663 Dywizjonie we Włoszech (1945).
W lipcu 2012 na MT255 latała ś.p. Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska - pilot Spitfire'ów, Hurricane'ów czy Mustang'ów, ale również Auster'ów w ATA w czasie wojny. Pani Jadwiga poleciała nad Sulejówek realizując swój całkiem dawno zaplanowany lot...
Sezon 2012 to również wyprawy na pokazy lotnicze - w tym Mińsk Mazowiecki i Nowy Targ, a sezon 2013 - pokazy w Płocku, Krakowie, Gryźlinach, Radomiu i Warszawa-Bemowo.
Sezon 2014 - pokazy w Piotrkowie Trybunalskim. W sierpniu zaczął się proces zmiany rejstracji z G- and polskie SP-. Samolot został wpisany do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych 2 września 2014 roku rozpoczynając nowe życie jako SP-YHU (HU - na pamiątkę "brytyjskości" MT255). Konieczność naniesienia polskich znaków zachęciła do namalowania pasów inwazyjnych - które oczywiście ten egzemplarz nosił w 1944 roku.
MT255 po wojnie trafił do Hiszpanii, skąd w latach 70-tych wrócił do Wielkiej Brytanii. Dopiero w 2010 roku został wyremontowany i oblatany ponownie jako G-ANHU. W 2011 roku przebazowany do Polski przez Jacka Mainkę i Marka Rumble. To pierwszy w Kraju bojowy, bez cudzysłowia, samolot używany w II WŚ przez polskich lotników, który jest w stanie w pełni sprawnym do lotu.
Samolot odwiedził w 2011 roku bazę RAF Wattisham, gdzie bazuje jednostka na śmigłowcach Apache - kiedyś polskiego dywizjonu 663. Gościł również w bazie w Mińsku Mazowieckim - upamiętniając historię polskich lotników II WŚ wśród kościuszkowskich MiG-ów.
18 maja 2012 roku MT255 uczestniczył w obchodach 68 rocznicy Bitwy pod Monte Cassino nad Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Ten lot był szczególnie dedykowany Panu Majorowi Janowi Paśnickiemu, który w czasie wojny latał na Auster'ach w polskim 663 Dywizjonie we Włoszech (1945).
W lipcu 2012 na MT255 latała ś.p. Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska - pilot Spitfire'ów, Hurricane'ów czy Mustang'ów, ale również Auster'ów w ATA w czasie wojny. Pani Jadwiga poleciała nad Sulejówek realizując swój całkiem dawno zaplanowany lot...
Sezon 2012 to również wyprawy na pokazy lotnicze - w tym Mińsk Mazowiecki i Nowy Targ, a sezon 2013 - pokazy w Płocku, Krakowie, Gryźlinach, Radomiu i Warszawa-Bemowo.
Sezon 2014 - pokazy w Piotrkowie Trybunalskim. W sierpniu zaczął się proces zmiany rejstracji z G- and polskie SP-. Samolot został wpisany do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych 2 września 2014 roku rozpoczynając nowe życie jako SP-YHU (HU - na pamiątkę "brytyjskości" MT255). Konieczność naniesienia polskich znaków zachęciła do namalowania pasów inwazyjnych - które oczywiście ten egzemplarz nosił w 1944 roku.